Webshopejere
OFTEST STILLEDE SPØRGSMÅL
Find svaret her

Få svar på dit spørgsmål

Vi har samlet de typiske spørgsmål, vi får fra webshopejere, og besvaret dem her.

Fandt du ikke svaret her? Kontakt os!

Du kan chatte med os direkte på MitViaBill mandag-fredag fra 8.00 - 15.00

Du kan sende os en mail på teknik@viabill.com.

Eller ringe til os på 88 826 826 mandag-fredag fra 10.00 - 15.00

Hvor hurtigt kan ViaBill komme på min webshop?

Vores supportere hjælper dig med at implementere ViaBill på din webshop. Det tager ca. 10 minutter. I praksis får du et stykke kode, som du skal sætte ind på forskellige steder i din webshop.

De fleste webshops er online med ViaBill 24 timer efter, at de har kontaktet os.

Hvad koster ViaBill?

ViaBill koster et oprettelsesgebyr fra 4.995 kr. ekskl. moms (se prisliste). Dette er et engangsbeløb, der dækker opstart, installation og support.

Transaktionsgebyret er 0%. Køber din kunde med ViaBill kredit for 1.000 kr, afregner vi dig altså 1.000 kr., såfremt kunden ikke udnytter sin fortrydelsesret.

Hvordan tjener ViaBill penge?

Som mange webshops lever vi af lave fortjenstmarginer. Derfor ønsker vi, at så mange webshops som muligt benytter ViaBill. For at tiltrække webshops har vi fjernet transaktionsgebyret og afregner webshoppen det fulde ordrebeløb.

Må jeg skrive mine egne tekster vedr. ViaBill på min shop?

Nej, vi ønsker ikke at vildlede forbrugeren eller at havne på Forbrugerombudsmandens bord ved at kommunikere noget forkert - eller anvende forkerte formuleringer, f.eks. “gratis” og lign. Derfor har vi brugt mange ressourcer på at sikre, at vores kommunikation, bannere, tekster osv. er korrekte. Du kan altid downloade materiale på ViaBill.dk/download.

Hvad hvis kunden ikke betaler - tager ViaBill risikoen?

Ja! vi tager kreditrisikoen ved dårlige betalere - altså kunder, som ikke kan eller vil betale, selvom de har modtaget varen. Betaler kunden ikke sin regning, er det ViaBills problem. Såfremt din kunde kan dokumentere, at denne har reklameret/fortrudt, inden fortrydelsesfristens udløb, eller webshoppen ikke kan dokumentere, at varen er leveret, modregner vi beløbet, som vi allerede har udbetalt til dig.

Hvem skal jeg sende fakturaen til? (ViaBill eller kunden?)

Du skal sende fakturaen til kunden. Fakturaen må ikke indeholde betalingsoplysninger. ViaBill danner via API’en med betalingsgateway’en en opkrævning, som vi sender direkte til kunden. Kunden modtager altså en ordrebekræftelse og en faktura (ikke til betaling) fra webshoppen, og kunden modtager en opkrævning direkte fra ViaBill.

Hvorfor kan jeg ikke hæve en ordre?

Du kan se, om ordren er godkendt i din betalingsgateway.

Husk på, at fra den dag en ordre bliver godkendt af ViaBill, så er beløbet reserveret til din shop de næste 14 dage. Fra dag 15 til og med dag 30 kan beløbet stadig captures/hæves, medmindre kunden i mellemtiden har overskredet sit kreditmax hos ViaBill. Efter dag 30 er ordren endegyldigt forældet og skal oprettes på ny.

Er din ordre ikke 14 dage gammel endnu, men fejler alligevel, kan det skyldes en driftsforstyrrelse. Vi anbefaler derfor altid, at du forsøger igen lidt senere på dagen.

Husk at SparXpres ordrer skal hæves senest inden 30 dage, da de ellers vil forældes automatisk. Disse kan ikke ”genoplives”.

Det kan også være, at du forsøger fra dit shopsystem. Hvis du prøver at hæve den fra din betalingsgateway, burde det lykkedes.

Hvis du har forsøgt flere gange, og det stadig ikke virker, er du velkommen til at kontakte vores support på teknik@viabill.com eller ringe på 88 826 826.

Hvordan får jeg mine afregningsbilag?

Du kan altid logge ind på MitViaBill og se dine afregninger, se dine hævede ordre samt hente dine afregninger ud i en csv, json eller C5 fil, som er kompatible med de fleste bogføringssystemer.

Skulle du have glemt din adgangskode, beder du blot om en ny midlertidig kode på login siden ved at trykke på “Glemt adgangskode”.

Hvornår får jeg betaling fra ViaBill?

Så snart, fortrydelsesfristen iht. Lov om Fjernsalg er udløbet, dvs. 14 dage efter Capture. Tilbyder du dine kunder en længere fortrydelsesfrist, anbefaler vi dig at kontakte os på teknik@viabill.com

Min kunde har returneret varer / har indsigelser / skal have penge retur?

Du skal bruge værktøjerne i din gateway (QuickPay / ePay / AltaPay) til registrering heraf. ViaBill har integrationer med disse gateways og informeres automatisk om sådanne returneringer/refunds.

Så snart, du modtager en vare retur fra en kunde, skal du straks registrere dette via din gateway. Registrerer du først returneringer / indsigelser 16 dage eller mere efter dit capture, har vi hævet betalingen hos kunden. Dette kan skabe negative kundeoplevelser, og det ønsker vi at undgå.

Min kunde bliver afvist, når der ansøges om ViaBill betaling?

Der kan være flere årsager til, at din kunde bliver afvist, når kunden forsøger at betale med ViaBill. Det kan f.eks. skyldes, at kunden eller dennes husstand allerede har en eksisterende ViaBill konto, har en dårlig betalingshistorik hos ViaBill, ansøger om et for højt beløb, indtaster fejlagtige ansøgningsinformationer eller afvises af vores kreditscoringsprogrammer. Vi anbefaler, at du beder kunden om at købe uden om ViaBill, f.eks. med sit dankort.

Fandt du ikke svaret her? Kontakt os!

Du kan chatte med os direkte på MitViaBill mandag-fredag fra 8.00 - 15.00

Du kan sende os en mail på teknik@viabill.com.

Eller ringe til os på 88 826 826
mandag-fredag fra 10.00 - 15.00