Til dig som bruger ViaBill
OFTEST STILLEDE SPØRGSMÅL
Find svaret her

Oftest stillede spørgsmål

Her er nogen af de typiske spørgsmål for dig som forbruger, der ønsker at bruge ViaBill eller allerede har prøvet at betale med ViaBill.

Fandt du ikke svaret her? Kontakt os

Du kan chatte med os direkte på MitViaBill alle hverdage fra kl. 8.00 - 10.00

Eller sende os en mail på support@viabill.com.

Ring 88 826 826
mandag-fredag fra 10.00 - 15.00

Hvordan betaler jeg mit månedlige beløb til ViaBill?

Du skal betale det månedlige beløb til ViaBill senest den førstkommende 20. i måneden (log ind og se hvornår næste gang er for dig). Betalingen laver du i din netbank med girokort FI-koden fra Mit ViaBill. Du kan også vælge at betale saldoen fuldt ud, hvis du vil.

Glemmer du det, eller har du mest lyst til at slippe for bøvlet med netbanken, er det helt OK. Så trækker ViaBill selv beløbet fra dit betalingskort i slutningen af måneden mod et servicetillæg på 39 kr.

Hvornår skal jeg betale til ViaBill første gang?

Hvis din ordre er afsendt af webshoppen inden den 20. I måneden, skal det første månedlige beløb også betales inden den 20. I samme måned. Hvis du fx. bestiller noget den 13. November, og webshoppen afsender varen den 15. november, så skal du indbetale det første månedlige beløb senest den 20. November via FI-koden. Ellers vil ViaBill automatisk trække servicetillægget på 39 kr. for at gøre det for dig.

Er din ordre afsendt efter den 20. i måneden, skal det månedlige beløb betales inden den 20. i den næste måned.

Jeg mangler min velkomstmail vedr. adgang til mit ViaBill

Første gang, du brugte ViaBill, sendte vi dig en velkomstmail med en midlertidig adgangskode, som du skal bruge første gang, du logger ind på “Mit ViaBill”. Første gang, du logger ind, bliver du bedt om selv at vælge en ny adgangskode, du skal bruge fremover. Nogle gange, kan e-mails havne i såkaldte “spam-filtre” i din e-mail system, men vi er helt sikre på, at vi har sendt e-mailen til dig, så led venligst grundigt i dit e-mail system før du kontakter os. Hvis ikke, skal du straks kontakte os via vores support, hvorefter vi gensender dig velkomstmailen.

Mit betalingskort er blevet misbrugt? Eller Jeg kender ikke til ViaBill ordren?

Er du blevet udsat for svindel/misbrug, og får du en opkrævning fra ViaBill, som du ikke kender til? Så er det en sag for politiet. Det er vigtigt for ViaBill, at sikkerheden er i top, så vi minimerer risikoen for misbrug. Derfor skal en person, som ønsker at misbruge din person til en kredit hos ViaBill, igennem en række sikkerhedsforanstaltninger. For det første skal den ondsindede person have fat i dit betalingskort og kende dit CPR nr. Har man ikke alle ovenstående informationer, kan en ViaBill ordre ikke oprettes. Så er du blevet misbrugt, er det en sag for Politiets “CyberCrime” division, og du skal anmelde forbrydelsen hertil og have en anmeldelseskvittering før du kontakter ViaBill. I modsat fald kan vi ikke hjælpe dig. Herefter vil vi anmode webshoppen om leveringsinformation, track-and-trace osv

Jeg skal opdatere mit betalingskort

Log ind på MitViaBill, øverst i venstre kolonne klikker du på Tilføj nyt kort

Hvordan annulerer eller refunderer jeg en ordre?

Det er kun webshoppen, hvor du købte dine varer, der kan kreditere eller annullere din ordre, da alle forhold vedrørende produktets levering er et forhold mellem dig og webshoppen. ViaBill leverer blot betalingsløsningen.

Derfor er det vigtigt at du beder webshoppen om at kreditere din ordre. Derefter vil det gå automatisk igennem til vores system. Hvis du har indbetalt noget, refunderer vi selvfølgelig beløbet til dig. Du skal være opmærksom på, om webshoppen krediterer hele din ordre, da der godt kan være noget returporto/fragt.

Jeg har betalt for sent - eller slet ikke betalt?

For at undgå dyre rykkere, skal du hver måned mellem den 1. og 20. indbetale dit månedsbeløb via den FI-kode du finder på MitViaBill. Hvis du ikke selv indbetaler månedsbeløbet til tiden, trækker ViaBill beløbet via dit betalingskort. Dette koster et administrationsgebyr, men kan slet ikke måle sig med de rykker- og inkassogebyrer, som dansk lovgivning tillader. Det er faktisk kun såfremt ViaBill ikke kan trække betalingen via dit kort, at en normal rykker- og inkassoproces (alt i henhold til dansk lovgivning) påbegyndes.

Har din indbetaling krydset vores hævning, betyder det, at du har betalt for sent. Din ekstra indbetaling modregnes i den skyldige saldo, men overstiger indbetalingen din samlede skyld til ViaBill, returnerer vi selvfølgelig det for meget betalte beløb på dit anvendte betalingskort.

Hvad koster det at bruge ViaBills betalingsservice?

Du kan betale din opkrævning gratis via din netbank, men du kan også bare slappe af, og lade ViaBill håndtere betalingen på forfaldsdatoen - helt uden, at du skal foretage dig noget som helst. Betalingsservice koster blot 39 DKK pr. opkrævning, og sikrer altså, at du slipper for dyre rykkere- og inkassoomkostninger. Det er faktisk kun såfremt ViaBill ikke kan trække beløbet på dit betalingskort, at du vil kunne modtage rykkere.

Jeg er ikke i stand til at betale det skyldige beløb?

Vi kan alle havne i uventede / ulykkelige omstændigheder, som gør, at betaling af det skyldige beløb ikke kan lade sig gøre på forfaldsdagen. Er du havnet i en sådan situation, vil vi gerne prøve at hjælpe dig. Det er selvfølgelig forbundet med et gebyr, men lad os se, om vi ikke kan forlænge kreditten. Skriv til ViaBill support så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Jeg har fået en henvendelse fra ViaBills inkassopartner?

Hvis ViaBill ikke har modtaget din indbetaling rettidigt, forsøger vi at trække beløbet på det betalingskort, du oplyste ved bestillingen, så dyre rykkere- og inkassoomkostninger undgås. Hvis hævning på dit kort ikke kan lade sig gøre, ringer og skriver vi til dig, for at løse problemet. Først i det tilfælde, at vi ikke kan træffe dig, og vi ikke hører fra dig, ser vi os nødsaget til at overdrage sagen til vores eksterne inkassopartner, som håndterer sagens videre forløb gennem RKI og det danske retssystem. Har du spørgsmål til selve sagen (betaling, levering, varer, indsigelser osv), skal dette tages med inkassopartneren.

Kun såfremt, du er indstillet på at indgå en fornuftig fuld betalingsløsning med ViaBill inklusiv betaling af en del af inkassoomkostninger, kan du kontakte ViaBill herom på ViaBill support.

Hvorfor bliver jeg godkendt til 10.000 DKK ?

Du skal selvfølgelig ikke låne og bruge flere penge, end du har behov for. Hvis du f.eks. med ViaBill køber for 3.000 DKK, har du kun lånt 3.000 DKK. Hos ViaBill ser vi dog, at mange kunder benytter den tilbudte kredit flere gange i de mange ViaBill tilknyttede shops, og som en service, forhåndsgodkender vi en lang række kunder til flere køb. Det er at betragte som et bevis på, at du kan benytte din ViaBill kredit flere gange uden at du skal “spørge om lov” eller fortælle os, hvad du skal bruge pengene på.

Hvorfor kan jeg få to låneaftaler hos ViaBill?

For at gøre det så billigt som muligt for dig at benytte ViaBill, vil vi altid forsøge at give dig vores rente- og gebyrfrie lån. Således vil du kunne opleve, at såfremt du f.eks. allerede har vores høje lån på 10.000 DKK tilbudt i samarbejde med SparXpres, vil vi måske senere tilbyde dig vores rente- og gebyrfrie lån på op til 2.000 kr. Derfor kan du opleve, at du kan få to forskellige låneaftaler hos ViaBill. Begge låneaftaler kan naturligvis når som helst straksindfries uden omkostninger.

Hvordan kommer jeg i kontakt med Sparxpres?

Alle spørgsmål omkring dine lån som er givet i samarbejde med Sparxpres, skal rettes til Sparxpres på deres servicetelefon 9616 1300

Fandt du ikke svaret her? Kontakt os

Du kan chatte med os direkte på MitViaBill alle hverdage fra kl. 8.00 - 10.00

Eller sende os en mail på support@viabill.com.

Ring 88 826 826
mandag-fredag fra 10.00 - 15.00